top of page

Παγκόσμια Ημέρα Υγείας: Εστιάζοντας στην Πρόληψη και την Ιατρική του Μέλλοντος

 




Η Παγκόσμια Ημέρα Υγείας είναι μια ευκαιρία να εστιάσουμε στη σημασία της πρόληψης στην υγεία.


Η πρόληψη είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της υγείας και την αποφυγή ασθενειών. Αντί να αντιμετωπίζουμε τις ασθένειες μετά την εμφάνισή τους, η πρόληψη μας επιτρέπει να προλάβουμε τις ασθένειες ή να μειώσουμε τον κίνδυνό τους.

Μερικοί τρόποι πρόληψης περιλαμβάνουν την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, όπως η ισορροπημένη διατροφή, η τακτική άσκηση, η αποφυγή του καπνίσματος και της κατανάλωσης αλκοόλ, καθώς και η τήρηση ρουτίνας ελέγχων υγείας.


Επίσης, η πρόληψη περιλαμβάνει την εκπαίδευση και την ενημέρωση σχετικά με τις πρακτικές που συμβάλλουν στην καλή υγεία και την αντιμετώπιση των κινδύνων.

 

 

Η υγεία, σύμφωνα με τον Ιπποκράτη, τον  Έλληνα ιατρό που θεωρείται ο "Πατέρας της Ιατρικής", είναι μία κατάσταση ισορροπίας των σωματικών υγιεινών λειτουργιών. Από την άποψή του, η υγεία δεν απλά απουσία ασθένειας, αλλά μια ολοκληρωμένη κατάσταση ευεξίας που περιλαμβάνει τόσο το σώμα όσο και τον νου.


Επίσης, ο Ιπποκράτης προωθούσε την άποψη ότι η υγεία επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων της διατροφής, της άσκησης, του περιβάλλοντος και του τρόπου ζωής.


Υπάρχει ένας όρος που χρησιμοποιείται σήμερα και περιγράφει αυτήν την άποψη . Ο όρος αυτός είναι « Το εκθεσίωμα  (EXPOSOME) ».  Είναι ένας όρος που αναφέρεται στο σύνολο των παραγόντων που επηρεάζουν τον οργανισμό κατά τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου.


Ξεκινώντας από τη σύλληψη και συμπεριλαμβάνοντας όλους τους εξωτερικούς παράγοντες και επιρροές που αντιμετωπίζει ένα άτομο. Αυτή η έννοια περιλαμβάνει διάφορους περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, η ποιότητα του νερού, η διατροφή, ο τρόπος ζωής, οι επαγγελματικές συνθήκες, το άγχος και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.


Η έννοια του  εκθεσιώματος  συμπληρώνει τον όρο «γονιδίωμα» στην κατανόηση της ανάπτυξης ασθενειών και των αποτελεσμάτων υγείας. Ενώ το γονιδίωμα αντιπροσωπεύει τη γενετική σύνθεση ενός ατόμου, το εκθεσίωμα εστιάζει σε εξωτερικές εκθέσεις και τον πιθανό αντίκτυπό τους στην υγεία και την ανάπτυξη ασθενειών.


Στο σύνολο αυτής της προσέγγισης ,ένας άλλος σημαντικός όρος, είναι το μικροβίωμα.

Το ανθρώπινο μικροβίωμα αναφέρεται στην κοινότητα των μικροοργανισμών που βρίσκονται εντός και επάνω στο ανθρώπινο σώμα. Αυτοί οι μικροοργανισμοί περιλαμβάνουν βακτήρια, ιούς, μύκητες και άλλα μικρόβια και συνιστούν ένα διαφοροποιημένο οικοσύστημα που επηρεάζει την υγεία του ανθρώπου.


Το ανθρώπινο μικροβίωμα έχει σημαντική επίδραση στην υγεία και την νόσο του ανθρώπου. Για παράδειγμα, το μικροβίωμα στο γαστρεντερικό σύστημα επηρεάζει την πέψη, την ανοσία, και μπορεί να επηρεάσει ακόμη και την ψυχολογική κατάσταση.


Έρευνες έχουν δείξει ότι το διατροφικό πρότυπο, η ηλικία, η γεωγραφική τοποθεσία, οι φαρμακευτικές αγωγές, και άλλοι παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν τη σύνθεση και την λειτουργία του ανθρώπινου μικροβιώματος.


Το μικροβίωμα του γυναικείου κόλπου επίσης , είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την υγεία της γυναίκας, ειδικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η σύνθεση και η κατάσταση του μικροβιώματος μπορεί να επηρεάσει την υγεία της μητέρας και του παιδιού που αναπτύσσεται στην κοιλιά της.

 

Η πρόληψη στην ιατρική αναφέρεται στις δράσεις που λαμβάνονται για την αποτροπή της εμφάνισης ασθενειών ή της επιδείνωσης της υγείας. Η πρόληψη είναι καίριας σημασίας στην ιατρική καθώς μπορεί να βοηθήσει, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, στην προώθηση της γενικής ευημερίας του πληθυσμού , αλλά ακόμα και στη μείωση του κόστους της υγειονομικής περίθαλψης.


Γνωρίζουμε πλέον καλά στην ιατρική ότι υπάρχουν αναρίθμητοι φυσικοί τρόποι για να δημιουργήσουμε συνθήκες πολύ αποτελεσματικής πρόληψης, και όχι μόνο. Επίσης οι αναρίθμητες μελέτες που γίνονται σε επιστημονικά κέντρα σε όλο τον κόσμο μας δίνουν σημαντικές πληροφορίες. Έτσι μπορούμε με ασφάλεια να χρησιμοποιούμε πια και φυσικές μεθόδους. Ένα ισχυρό εργαλείο/ όπλο στα χέρια μας που υποστηρίζει την υγεία μας.


Οι φυσικές μέθοδοι μπορούν να συμβάλουν στην πρόληψη και την προστασία της υγείας με πολλούς τρόπους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, που περιλαμβάνει ισορροπημένη διατροφή, σωματική άσκηση, αρκετό ύπνο και διαχείριση του στρες.


 Η χρήση βότανων, η αρωματοθεραπεία, η ορθομοριακή διατροφή ,η καταπολέμηση του άγχους με φυσικές τεχνικές όπως ο βελονισμός και η ομοιοπαθητική , μπορούν να προσφέρουν οφέλη για την υγεία του ατόμου.


Μάλιστα ο βελονισμός όσο και η ομοιοπαθητική και η φυτοθεραπεία είναι φυσικές θεραπευτικές πρακτικές που έχουν χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες για την αντιμετώπιση διαφόρων προβλημάτων υγείας. Τώρα πια επισήμως χαρακτηρίζονται ως συμπληρωματική ιατρική. Αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιούνται ως ένα συμπλήρωμα ή ένα εναλλακτικό μέσο στη θεραπευτική προσέγγιση, δίπλα στην συμβατική ιατρική.


Ορισμένα  βότανα, όπως πχ το ιπποφαές , έχουν την ικανότητα να απομακρύνουν ορισμένες επιβλαβείς ουσίες από το νερό, όπως τα βαρέα μέταλλα ή τα νιτρικά ιόντα.


Ορισμένα φυτά έχουν τη δυνατότητα να απορροφούν  επιβλαβείς ουσίες από τον αέρα, όπως το διοξείδιο του άνθρακα, τη φορμαλδεΰδη και άλλα χημικά. Αυτό μπορεί να συμβάλει ακόμα και στον καθαρισμό του περιβάλλοντος.


Επίσης, ορισμένα αρωματικά βότανα, όπως η λεβάντα ή ο ευκάλυπτος, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναζωογόνηση του αέρα ή ακόμη και για την αντιμετώπιση οσμών που οφείλονται σε ανθυγιεινές πηγές.


Η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής μπορεί να βοηθήσει στην προστασία ενάντια στις αρνητικές επιπτώσεις των συντηρητικών στην υγεία.


Ορισμένα από τα σημαντικότερα συμπληρώματα που μπορούν να βοηθήσουν περιλαμβάνουν:


Αντιοξειδωτικά: Τα αντιοξειδωτικά όπως βιταμίνες C και Ε, σελήνιο και άλλα μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία ενάντια στις ελεύθερες ρίζες που παράγονται από τις τοξικές ουσίες στα τρόφιμα.


Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα: Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής που προκαλείται από τοξίνες.


Προβιοτικά και πρεβιοτικά: Τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά βοηθούν στην υποστήριξη της υγείας του εντέρου και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.


Βιταμίνη D: Η βιταμίνη D είναι σημαντική για την υγεία των οστών και του ανοσοποιητικού συστήματος και μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων των συντηρητικών.


Φυτικά συστατικά: Τα φλαβονοειδή και οι φυτοστερόλες, μπορούν να προστατεύσουν τον οργανισμό από τις επιπτώσεις των τοξικών ουσιών.


Πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε μέθοδο ή οποιοδήποτε συμπλήρωμα διατροφής, είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε έναν έμπειρο ιατρό για αυτά τα θέματα .


Οι επιλογές μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με την υγεία και τις ατομικές σας ανάγκες. Η επιλογή μίας μεθόδου  (πχ βελονισμός ) σε συνδυασμό με ένα βότανο ή super food ( πχ ginkgo biloba, aloe vera  ) φέρνει θεαματικά αποτελέσματα αρκεί να να γίνεται με προσεκτικές δόσεις των συμπληρωμάτων και των βοτάνων.


Η επιλογή του καλύτερου βοτάνου ή συμπληρώματος διατροφής εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των ατομικών σας αναγκών, των στόχων υγείας σας και των ιδιαιτεροτήτων της διατροφής σας.


Ορισμένα βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε:


Συμβουλευτείτε έναν ειδικό: Η συμβουλή ενός ιατρού μπορεί να είναι πολύτιμη για να καθορίσετε ποια συμπληρώματα χρειάζεστε βάσει των αναγκών σας και των πιθανών ελλείψεων στη διατροφή σας.


Κάντε έρευνα: Κατανοήστε ποια θρεπτικά συστατικά είναι σημαντικά για την υγεία σας και ποια συμπληρώματα τα περιέχουν. Κάποια συμπληρώματα μπορεί να είναι καλύτερα για συγκεκριμένες ανάγκες, όπως η βιταμίνη D για την υποστήριξη της υγείας των οστών.


Αξιολογήστε την ποιότητα: Επιλέξτε συμπληρώματα διατροφής από αξιόπιστες εταιρείες που χρησιμοποιούν υψηλής ποιότητας συστατικά και ακολουθούν τις καλές πρακτικές κατασκευής.

Προσαρμόστε τη δόση και τον συνδυασμό : Επιλέξτε αυτό που ταιριάζει με τις ατομικές σας ανάγκες και στόχους υγείας.

 

Πάντα θυμηθείτε ότι η διατροφή σας πρέπει να είναι πρώτης κατηγορίας και ότι τα συμπληρώματα διατροφής πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο ως πρόσθετη στήριξη και όχι ως αντικατάσταση για μια ισορροπημένη διατροφή.


Χαρακτηριστική είναι η ρήση του Ιπποκράτη (460-377 π. Χ.) ότι «Αν μπορούσαμε να δώσουμε σε κάθε άτομο την σωστή δόση άσκησης και διατροφής – ούτε πολύ λιγότερη, ούτε πολύ περισσότερη – τότε θα είχαμε βρει τον ασφαλέστερο δρόμο για την Υγεία».

 

 

Φυσικά, είναι σημαντικό να τιμήσουμε την Παγκόσμια Ημέρα Υγείας και να συζητάμε τη σημασία της υγείας στη ζωή μας. Η υγεία είναι ένα πολύτιμο δώρο που πρέπει να φροντίζουμε και να προστατεύουμε καθημερινά. Σε μια εποχή όπου η πανδημία του COVID-19 έχει επηρεάσει τις ζωές μας, η συνείδηση για τη σημασία της υγείας έχει αυξηθεί ακόμη περισσότερο.


Ας χρησιμοποιήσουμε αυτήν την ημέρα για να αναδείξουμε τη σημασία της πρόληψης, της φροντίδας του σώματος και του νου, καθώς και της πρόσβασης όλων σε υγιεινές συνθήκες και υγειονομική περίθαλψη.


Ας μην ξεχνάμε επίσης τη σημασία της ψυχικής υγείας και της αντίδρασης σε προκλήσεις όπως ο στρες και η άγχος. Ας εργαστούμε για να δημιουργήσουμε μια κοινωνία που υποστηρίζει και προστατεύει την υγεία και την ευημερία όλων των ανθρώπων.

 

 

 

58 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Comments


bottom of page